Vijf tips om bewuster met uw klant om te gaan

Zoek eens contact met uw klant

Het is eigenlijk heel wonderlijk dat door mail- en appberichten het persoonlijk contact met de klant steeds minder wordt. Terwijl iedereen met een telefoon op zak loopt is dit communicatiemiddel –het telefoongesprek– geen gemeen goed. Even een berichtje sturen wint het duidelijk in populariteit van de ouderwetse telefoon. Het zou de relatie met de klant verbeteren wanneer ondernemers hier meer aandacht aan besteden. Het gaat in de leverancier-klant relatie om meer dan uitsluitend zaken willen doen..

Oprechte belangstelling  voor de klant tonen

Niets beïnvloedt de ‘mindset’ van een klant meer dan persoonlijke aandacht. Het simpele telefoontje of kaartje bij een verjaardag, jubileum of ‘het steuntje in de rug’ tijdens deze crisis doet wonderen. Het geeft bevestiging van de relatie. Klantrouw bestaat nog. Het moet echter wel van de ondernemer uitgaan. Oprechte belangstelling in de klant en een hartelijke verbondenheid geeft de relatie een hecht fundament. Ouderwets? Ik denk het niet. Dienstvaardigheid en dienstbetoon zijn van alle tijden.

Kruip in de huid van de klant

Wees eens wat minder de verkoper. Degene die iets heeft aan te bieden. Kruip in de huid van de klant en wordt meer dan zijn ‘zakelijke vriend’. Praat niet alleen over uw bedrijf, uw producten en uw diensten maar gooi het eens over een andere boeg. Verdiep u in de branches van de klant. Hoe gaat het in zijn sector? Toon authentieke interesse en luister vooral. Dat schept een band. Geef aan dat u de relatie op prijs stelt. Laat dat ook vooral merken. Een kaartje, een bloemetje en klein geschenk doen wonderen?

Een persoonlijke boodschap voor de klant

De drukpersen draaien, de computers generen en de printmachine gooit er snel mooie presentaties uit. Denk u nog weleens aan een persoonlijke en handgeschreven brief aan de klant? Een blijk van aandacht. Onmogelijk? Nee, de moeite waard. Standaardcorrespondentie wordt nauwelijks gelezen. Een persoonlijke brief heeft een grote attentiewaarde. Een verjaardagskaart, het kaartje bij de bloemen of de fles wijn, heeft een grootst effect wanneer u er een persoonlijke boodschap aan verbindt. Ouderwets. Nee, gemeend.

De indruk van de klant

Vanuit u persoonlijk, maar ook vanuit uw organisatie, vindt er veel communicatie met de klant plaats. Hoe ervaart de klant dit? Op verschillende momenten en onder verscheidene omstandigheden komt de klant in aanraking met uw bedrijf. Op bewuste en onbewuste wijze zend u een signaal uit. Op welke wijze eigenlijk? Door uw manier van handelen, uw medewerkers, uw pand, de telefoniste en uw servicegraad. Hoe komen al deze dingen op de klant over? Maakt u overall een goede of slechte indruk?

Meer weten?

Related

Interesting for you!

Kies je kleur
Jouw naam
Hello #your_name

Data driven communication

Een website helemaal in jouw stijl? Kies je kleur en vul je naam in. Klik op de knop en personaliseer de website.