De bouw en het bestaansrecht van je merk
Het bouwen van een sterk merk begint met het leggen van een stevige merkfundering. Zie het als het bouwen van een pand, ieder pand is gebouwd op een fundering. Dit is de solide basis die ervoor zorgt dat het gebouw vele decennia of zelfs eeuwen kan blijven (be)staan, op voorwaarde dat het goed is aangelegd én zolang de omgevingsfactoren stabiel blijven.
Je zou kunnen zeggen dat als je je merk al ietwat scheef in de markt zet, de kans aanzienlijk groter is dat deze binnen de kortste keren omvalt en je investering voor niets geweest is.
Die merkfundering wordt in een aantal stappen opgebouwd tot de basis waarop jouw merk kan leven en voortbestaan:
- Bepaal welke dienst of welk product je in de markt wilt gaan zetten;
- Bedenk een unieke merknaam;
- Bepaal wie jouw toekomstige kopers/gebruikers zullen zijn (je doelgroep) en welke behoeften je kunt creëren bij hen, waardoor ze zullen kiezen voor jou en niet voor een ander;
- Bepaal waar jij, je merk en medewerkers voor staan (missie en visie) en draag dit ook uit;
- Zorg voor een doordachte, visuele identiteit voor jouw merk of dienst, oftewel een herkenbaar logo en dito huisstijl. Voer dit consequent door in alle huisstijldragers. Zoals je briefpapier, emailhandtekening, socials, je website of -shop, etc.
- Tot slot bepaal je de strategie om jouw product of dienst aan de man te brengen.
Als deze fundering duidelijk en stevig staat, kun je beginnen met het succesvol bouwen en onderhouden van je merk (branding).
“Als je merk en alle factoren daaromheen goed ‘geworteld’ zijn, is de mogelijkheid om te groeien des te groter.“
Ben je nieuwsgierig geworden en wil je meer weten over merkfundering?
Door op onderstaande link te klikken kun je nog meer hierover lezen in ons online bladermagazine. Dit artikel is onderdeel van ons jubileumboek.