Doet u aan personeelsmotivatie? Voor een aantal bedrijven verzorgen wij de HR-communicatie, maken we personeelsbladen en denken wij mee over de schriftelijke berichtgeving aan het personeel. Dat levert mooie resultaten op. Een laag ziekteverzuim en tevreden medewerkers. Immers zij voelen zich serieus genomen. Wanneer je iets wil verbeteren moet er eerst inzicht zijn in de bestaande gedragspatronen. Gedrag is namelijk te buigen. Welteverstaan, de goede kant op. Dat vraagt om heldere communicatie rondom de doelen. Gedrag -ook van medewerkers- bestaat uit actie-reactie relaties die na verloop van tijd verlopen volgens patronen. Sommige patronen vragen om herstel of verbetering. Een nieuwe richting. Dat willen we graag bewerkstelligen.
Wanneer de ‘gap’ bekend is ontstaat er een startpunt voor verbetering. Het blijkt dat communicatie hierin een belangrijke rol speelt. Verkeerde beelden, onbekendheid met de organisatiedoelen en onjuiste aannames. Medewerkers willen zich betrokken voelen. Betrek hen dus bij uw bedrijf en de doelen. Stel de klant centraal, dat is het gemeenschappelijk ijkpunt. Tevreden medewerkers zorgen voor tevreden klanten. Nieuwkomers moeten zich welkom voelen en een omgeving aantreffen die voelt als een warme deken. Ook hier is communicatie wederom belangrijk. De medewerker van de maand, de nieuwe collega’s en bijzondere klantverhalen. Het zorgt er voor dat men zich lid van ‘de familie’ gaat voelen.
Wilt u ook eens doorpraten over onze ideeën omtrent personeelsmotivatie? Wees welkom!