Klanten die tevreden zijn

Heb jij ook zo de neiging om het de klant naar de zin te maken? Nou, dat is een goed streven. Meer passie voor de klant is een eerste stap in de goede richting. Op een serieuze wijze met de klant omgaan en zijn of haar wensen vervullen. De klant het gevoel geven dat het een gewaardeerde gast is. Iemand die een warm welkom verdient. Persoonlijk, betrokken en met een gevoel van dienstbaarheid. Tja, met minder lukt het helaas niet. Helpen zit ons mensen wel een beetje in de genen. Maar een klant echt verwennen gaat een stap verder.

Ik ken ondernemers die privé heel hulpvaardig zijn. Echter wanneer zij de drempel van hun bedrijf overstappen veranderen zij opeens in ‘ondernemers’. Ze ondernemen naar mijn mening dan wel de verkeerde dingen. Klanten moeten niet te moeilijk doen, personeel is lastig en duur, met als gevolg dat de dienstverlening langzaam maar zeker wordt uitgekleed. Luisteren naar goede raad en echte aandacht besteden aan de klant zijn vaak de ondergeschoven kindjes. Zulke ondernemers kijken vaak maar naar één ding: de omzettarget die gehaald moet worden!

Naar mijn mening zijn voor het behalen van deze omzettarget juist klanten nodig. Klanten die tevreden zijn. Medewerkers die zich gewaardeerd voelen. Waarom en waar gaat het dan verkeerd? Het is de klantcultuur. Wat is dat? De cultuur waar de organisatie om de klant heen gebouwd is. De klant centraal en de organisatie dienstbaar aan de klant. Een cultuur met passie voor de klant. Daar waar de klant van het begin tot het eind de belangrijkste drijfveer is van het bedrijf. Daar gaat het goed. Ouderwetse waarden die de klant ervaart als toegevoegde waarde. Waarde creëren voor de klant, dat geeft voldoening. Hiervan profiteren niet alleen uw bestaande klanten maar het zal ook voor aanwas van nieuwe klanten zorgen.

Hoe krijg je zo’n cultuur? Dat heeft te maken met empathie, de persoonlijke communicatie met de klant in iedere uiting en beleving, maar ook met het begrijpen van de klantbehoefte en hier persoonlijk op inspringen. Persoonlijk op inspringen op een persoonlijke wijze. Gebruik hiervoor de klant data, op deze wijze kun je effectief en adequaat reageren. Data die je kunt inzetten voor meer tevredenheid.

Dat laatste vraagt om een goede analyse van de informatie die je hiervoor dient te verzamelen. Niet uit enkel winstbejag maar om beter aan te sluiten op de behoefte van de klant. Om hem of haar een nog beter persoonlijk voorstel te doen. Natuurlijk moet een ondernemer ook aan zijn of haar resultaten denken. Absoluut! Maar doe het alles met de klant voor ogen. Met passie, liefde en respect. Weten wat je klant wil. Dat is belangrijk. Verzamel en analyseer daarom alle beschikbare data. Trek conclusies en neem de verantwoordelijkheid om interactie met de klant te organiseren.

Kortom, krijg klantinzicht en probeer de klantwens zo helder mogelijk in beeld te krijgen. Richt daar vervolgens de marketingcampagne op in. Niet met hagel schieten maar doelgericht. Het moet de klant in het hart raken. Deze passie en liefde voor de klant zal hij of zij beantwoorden met loyale wederkerigheid.

Meer weten?

Related

Interesting for you!

Wat zijn uw verkoopambities?

Marketing en communicatiespecialisten pretenderen na te denken over allerlei koersen en richtingen wanneer het gaat om ambitie, koers en strategie van verkoopteams. Immers, meestal gaat

Kies je kleur
Jouw naam
Hello #your_name

Data driven communication

Een website helemaal in jouw stijl? Kies je kleur en vul je naam in. Klik op de knop en personaliseer de website.