Benchmarking en het marketingbudget

Benchmarking is een zeer nuttige bezigheid. Er achter komen hoe jouw collega-ondernemers en concurrenten het doen. Op welke wijze hebben zij hun bedrijfsorganisatie ingericht en hoe gaan zij om met de problemen in de markt? Wat is hun marketing en promotiebeleid en op welke wijze bedienen zij hun klanten?

Wat is Benchmarking?

Benchmarking lijkt een veredelde manier van bedrijfsspionage, toch is het dat niet. Het gaat hier om het peilen op welk niveau jouw sterkten en zwakten liggen. Waar kunnen we verbeteren, waar ligt onze kracht en met welke bedreigingen hebben we te maken. Eigenlijk is benchmarking een vorm van SWOT analyse. Het is de bedoeling om met een SWOT analyse aan de slag te gaan, ervan te leren en te zorgen dat de kansen worden vergroot en de bedreigingen worden geëlimineerd. Kansen en krachten vergroten. Een kwestie van continue verbetering. Dat geldt ook voor marketinguitingen en promotionele campagnes. Zorgen dat ze steeds effectiever worden. Dat is een kwestie van meten. Meten is weten. Hoeveel tijd steek jij in nadenken over marketinguitingen?

Wat is marketing?

Wat is marketing eigenlijk? Marketing omvat alle instrumenten en uitingen die waarneembaar zijn voor jouw (potentiële) klanten. Dus het gaat om waarneming van de (potentiële) klanten. Dat vraagt om actie. En, het omvat alles. Het gaat dus ook om de uitstraling van het personeel. Zijn zij correct gekleed, conform de normen en waarden van het bedrijf? Past het bij de functie? Hoe nemen zij de telefoon op? Hoe ziet het drukwerk eruit? Welke uitstraling heeft de website? Welk beeld roept het pand en de bestickering van de bedrijfsauto op? Kortom, een veelomvattend onderwerp.

Het gaat hier om de verhouding interne kwaliteit en externe kwaliteit. Het gaat dus niet om uiterlijk vertoon. Ik zou willen zeggen dat de definitie: ‘het evenwicht tussen de interne organisatie en het extern commercieel beleid moet kloppen’, weleens de waarheid dicht kan benaderen. Is dat binnen jouw bedrijf het geval? ‘Extern waarneembaar en intern verbeterend’. Een ambitieuze ondernemer klinkt dit als muziek in de oren.

De score

Benchmarking kan helpen dit op een objectieve wijze te meten. Marketing-succesfactoren zijn meetbaar. Zal ik er paar noemen? Dan kan jij zelf bepalen hoe de score is. Uitstraling huisstijl, de representativiteit van gebouw, personeel, auto’s en de wijze waarop we communiceren met de klanten. De internetuitingen via webshop en website. Hoe zien de nieuwsbrieven en brochures eruit? Zijn zij stijlvol of is er veel knip- en plakwerk? Hoe beleven de klanten de evenementen die je organiseert? Welke relatiegeschenken zet jij in en op welke wijze breng je door middel van attenties bij klanten jouw waardering onder de aandacht? Welke advertentie-strategie is er? Is dit een gewoonte of wordt er over nagedacht? Zijn er kwaliteits-mailings of is dit een sleur waarvan nooit gepeild is of het zin heeft?

Kortom, interesseert het de klant of ben je een bron van irritatie? Een belangrijk verschil! Zo maar wat zaken die me te binnen schieten. Om bij de vraag te blijven: ‘hoe doet de concurrent dit?’

Misschien is het goed om eens een kop koffie te drinken met iemand die weet hoe jij jouw marketingbudget effectiever kunt inzetten.

Meer weten?

Related

Interesting for you!

Wat zijn uw verkoopambities?

Marketing en communicatiespecialisten pretenderen na te denken over allerlei koersen en richtingen wanneer het gaat om ambitie, koers en strategie van verkoopteams. Immers, meestal gaat

Kies je kleur
Jouw naam
Hello #your_name

Data driven communication

Een website helemaal in jouw stijl? Kies je kleur en vul je naam in. Klik op de knop en personaliseer de website.