Een goede tekst is zoveel meer dan d’tjes en t’tjes

Taal, ik vind het een fantastisch fenomeen. Zo ben ik dol op woordgrapjes, een vorm van humor wat een ander nauwelijks kan bekoren. Al spreek je allebei Nederlands, dan wil dat nog niet zeggen dat je beiden dezelfde taal spreekt. Dat maakt het voor mij als tekstschrijver / redacteur ook zo fascinerend en lastig tegelijk. Een goede tekst op papier of je beeldscherm zetten is veel meer dan d’tjes t’tjes. Wie spreek je aan en hoe doe je dat op de juiste manier? Hoe kun je iemand boeien of lastiger nog een hele groep boeien? Voor die uitdaging komen wij dagelijks te staan.

Gedoemd te mislukken
Zelf heb ik weinig technisch talent dus als ik een aansprekende tekst over besturingstechniek moet schrijven lijkt dat gedoemd te mislukken. Dat klopt misschien als het stuk bestemd is voor een technisch vakblad of een techneut. Echter als de tekst gericht is op bijvoorbeeld de consument kan het juist een voordeel zijn dat ik geen technische achtergrond heb. De lezers moeten het namelijk -net als ik- ook snappen en zijn niet geïnteresseerd in de precieze werking, maar willen weten wat de voordelen zijn. ‘What’s in it for me’, zeg maar.

Jongeren
Jongeren lijken minder te hebben met geschreven taal, maar volgens mij hebben ze vooral minder met de taal die hun ouders en leraren spreken. Er wordt volop ‘geappt’ en ‘gesnapt’ in een voor ons soms niet te begrijpen taal. Maar ook dit is taal. Als je jongeren wilt interesseren zal je dat in hun taal moeten doen.  Via de juiste kanalen die jongeren aanspreekt. Het mooie van ons vak is dat we elke keer weer een andere doelgroep moeten aanspreken en dat de onderwerpen zeer divers zijn. Zo gaat het de ene keer over auto’s, de ander keer over innovatie en de volgende keer over eten. Juist die afwisseling maakt het vak zo boeiend en leerzaam. Als ik eenmaal over een onderwerp geschreven heb, dan lijkt het niet meer uit mijn hoofd te gaan.

Puzzel
Het allermooiste aan taal en eigenlijk schrijven vind ik de creativiteit die ik erin kwijt kan. Het is vaak een puzzel om de woorden en zinnen in de juiste volgorde te plaatsen en met elkaar te verbinden. Hiervoor gebruik ik graag bruggetjes die niet altijd makkelijk te vinden zijn. Een korte en krachtige tekst is vaak een grotere uitdaging dan lange essays op papier zetten. Hoe breng je met zo min mogelijk woorden een boodschap over die de lezer meteen begrijpt en boeit? Het is een kwestie van juist gekozen woorden verwerken in vloeiende zinnen. Je kunt mij geen groter compliment geven door te zeggen dat een tekst lekker wegleest. Maar eerlijk is eerlijk; het blijft ook een kwestie van smaak iemand gecharmeerd is van jouw schrijfstijl. Daarom is het maar goed dat er bij HJ Media Groep verschillende tekstschrijvers zijn.

Kunstenaar
Wie schrijft die blijft en daarom ben ik gelukkig dat ik voor HJ Media Groep tientallen verschillende klanten mag helpen om hun boodschap te vertalen naar een prettig te lezen tekst. Wat zij in hun hoofd hebben, mogen overbrengen via het geschreven woord. Elke keer als ik begin met een leeg vel sta ik voor een nieuwe uitdaging. En elke keer als het toch weer gelukt is om het juiste op papier te zetten is daar die opluchting en blijheid. Je voelt je toch een soort kunstenaar. Ik ben een bevoorrecht mens ben dat ik van mijn hobby mijn beroep heb mogen maken en hoop het nog jaren te mogen doen. Want dit werk verveelt nooit!

Meer weten?

Related

Interesting for you!

Originele inhakers voor social media

Scherpzinnige posts die inspelen op dagen of gebeurtenissen die jaarlijks terugkeren, zoals bijvoorbeeld Koningsdag, vragen om planning. Werken met een contentkalender is eerder standaard dan uitzondering.

Kies je kleur
Jouw naam
Hello #your_name

Data driven communication

Een website helemaal in jouw stijl? Kies je kleur en vul je naam in. Klik op de knop en personaliseer de website.