Klanten als fans. Ik moest er inderdaad een paar jaar geleden ook aan wennen. Een beetje om lachen zelfs. Hebben bedrijven en merken dan fans? Ja. Klanten kunnen tegenwoordig kiezen. Meer dan ooit. Ze laten zich niet sturen. Ze gaan zelf op pad. Jonge -maar oudere- klanten kijken wat hen bevalt. Niets te overtuigen of te paaien, u staat buitenspel. Waarom? Ze gaan af op wat anderen zeggen. Hun omgeving maakt uit waar zij uiteindelijk voor vallen. Kan de ondernemer er dan helemaal geen invloed op uitoefenen? Ja, heel veel zelfs. U moet klanten ontzettend verleiden en zich in hen interesseren zodat ze u niet haten -en daar uiting aan geven- maar u omhelzen. Ze willen niet uw eigendom of speelbal zijn maar willen u ontdekken. Het gaat om erkenning en herkenning. Ze willen u herinneren vanwege de goede service of de excellente dienst. Het plezier dat zij aan de aankoop beleven. U ontdekken als iets waardevols. Is dat uw streven? Mooi zo!
Wat waardevol is koester je. Klanten moeten u en uw merk(en) koesteren. Klanten willen bij uw aanwezigheid een positief gevoel ervaren. Beleving en verrassing. Dat kunt u echter nauwelijks sturen. U kunt het echter wel teweeg brengen. Klanten laten zich tegenwoordig niet dwingen of ‘pressen’. Ze willen in alle rust zelf tot een beslissing komen. Het beslissingsproces is aan de klant. Waar in het verleden verkopers hun best deden om klanten met iets op pad te sturen gaat de tegenwoordige klant zijn of haar eigen weg. Verkopers moeten afleren om klanten te vertellen waarom zij moeten kopen. Verkopers worden door de meeste klanten als hinderlijk en verstorend ervaren. De verkoper dient ‘slechts’ aanwezig te zijn. De klant roept pas hun hulp of assistentie in wanneer hij of zij dit nodig acht. Dus wanneer de klant ervan overtuigd is dat hij serieus wordt genomen. Neemt u de klant serieus? Dat is nog eens een andere kijk op kopen en verkopen! Ik ga nog een stapje verder. De verstandige ondernemer is meer gastheer dan verkoper. Dat ervaart de klant als weldadig. De klant is erop uit om een beleving te ervaren vanuit interesse in een product of dienst. En dat kunt u wél sturen. De ‘verkoper’ moet dit niet verstoren of aandringen. Dé nieuwe verkoper!
Zo moeilijk als het is om dit nieuwe (ver)koopgedrag eigen te maken is het makkelijk om klanten te verliezen. Wanneer klanten slechte ervaringen hebben en deze delen met anderen gaat het razendsnel. Slechte ervaringen kunnen leiden tot frustratie. Zoals goede ervaringen worden gedeeld doen ook negatieve ervaringen snel de ronde. Frustratie kan omslaan in haat. Een vijand in plaats van een fan. Is het allemaal zo erg? Zo zwart-wit? Ja, helaas! Wat gaat de klant vervolgens doen? Die gaat op zoek naar alternatieven. En die zijn er tegenwoordig zat. U verliest klanten. Sterker, u krijgt ook geen nieuwe klanten. Menig ondernemer moest dit tot zijn schrik ondervinden. Sommigen gingen zelfs failliet. De wet van de markt werd op een pijnlijke manier ervaren. Om die reden is het uiterst belangrijk om van klanten fans te maken. Mensen die een positief geluid laten horen over uw onderneming. Mensen die ambassadeurs worden. Klanten die groeien in klanttrouw en u aanbevelen aan anderen. Moet u deze radicale verandering nog doormaken? Houdt goede moed. Begin vandaag nog. Instrueer uw medewerkers en maak er werk van!
Wat wil de klant eigenlijk? De klant wenst een persoonlijke relatie met de onderneming of het merk. Iets waarmee hij of zij zich kan identificeren, trots op kan zijn of enthousiast van kan worden. Het moet passen binnen zijn of haar levensstijl, wensen en behoeften. Dat vraagt van de verkoper terughoudendheid. Anderzijds moet de verkoper de klant iets aanbieden waarvan de klant kan gaan houden. Iets eigens. Als het eenmaal zover is gaat het eigenlijk vanzelf. De klant krijgt vertrouwen. Hij koestert de relatie met uw onderneming of merk. De klant ervaart alles als mooi, nieuw en prettig. Een fan in plaats van een vijand. Ziet u het verschil? Uw onderneming of uw merk is zo herkenbaar voor de klant dat deze vrijwillig en met volledige overgave geëngageerd wil zijn bij die unieke en fantastische organisatie met haar mooie producten en ‘state of the art’ diensten. Return on investment. Uw medewerkers krijgen hun inspanning dubbel en dwars uitbetaald in sympathie en klanttevredenheid. Uw business krijgt een nieuwe impuls en uw organisatie groeit en bloeit. Wilt u dit ook? Ga dan van start, deel uw positieve ervaringen met uw medewerkers, wees creatief en verwen uw klant!
Wij, van HJ Media Groep hebben ervaring in deze materie. Wij kunnen creëren en realiseren. Wij kunnen van A tot Z uw organisatie helpen om door middel van SMART-Media een eigen en eigentijdse persoonlijke boodschap gepersonaliseerd onder de aandacht van uw klant te brengen. Wij kijken naar uw organisatie, uw data en verkooporganisatie. Kortom, wij helpen u een doeltreffende marketingstrategie te ontwikkelen.
Interesse? Stuur een mailtje naar hj@hjmediagroep.nl