Je merk is belangrijk

In je merkfundatie heb je een eerste keuze gemaakt wie je wilt zijn. Niet alleen de naam maar ook de uitstraling van jouw merk is van groot belang. Is dit al op orde? Het gaat erom dat je weet voor wie jouw merk relevant is. Iedere doelgroep heeft een andere behoefte. Wanneer je weet dat jouw merk en de uitstraling daarvan perfect is, is het zaak de behoeften van jouw klantdoelgroep grondig in kaart te brengen. Is dat al gelukt? Vervolgens is het belangrijk te weten hoe je met een unieke waardepropositie tegemoet kunt komen aan die klantbehoefte. Goed, dan kunnen we van start!

Onze ervaring is dat veel ondernemers nog niet goed hebben nagedacht over het voorgaande. Ze zijn gewoon van start gegaan. De een succesvoller dan de ander, maar toch. Wat zijn eigenlijk doelgroepen? En.. hoe kom je van doelgroepen naar klantprofielen? De definitie ‘doelgroepen’ is te globaal, abstract en generiek. De oplossing ligt in de ontwikkeling van aantrekkelijke klantprofielen. Dat vraagt om verdieping. Het gaat hier om klanttaken, pijnpunten en voordelen van- en voor de klant. Wat heeft de klant écht nodig? Dat vraagt een gestructureerde methodiek en een gedetailleerde werkwijze.

Wanneer je weet waar de klant voor staat, wat hij of zij nodig heeft, belangrijk acht en binnen welke context zijn of haar verlangens liggen, is het mogelijk een nauwkeurig profiel op te stellen. Wanneer er vervolgens data beschikbaar is om de klant persoonlijk te benaderen neemt de slagingskans van  de communicatie toe. Op deze wijze kan je jouw merk op een effectieve manier onder de aandacht brengen van de (potentiële) klant. Wat maakt je klant blij? Op welke wijze maak je het de klant makkelijker? Waar droomt de klant van en op welke manier ga jij hem helpen deze droom te verwezenlijken?

Je merk, de uitstraling en de waardepropositie is dus belangrijk. Maar ook jouw marktstrategie is van essentieel belang. Wat wil je op korte termijn realiseren? Wat wil je op lange termijn realiseren? Welke meetbare KPI’s kun je vaststellen om te volgen of deze doelen worden gerealiseerd? Hoe ga je de effecten meten om te beoordelen of jouw klanten tevreden zijn en of je doelen moet bijstellen? Communicatie met de klant is hierbij heel belangrijk. Toch is het altijd moeilijk te bepalen of de relatie tussen communicatie en het waargenomen commerciële effect exact is te duiden. Helaas.

Om die reden is gerichte persoonlijke communicatie zo belangrijk. Peilen of jouw propositie nog steeds onderscheidend genoeg is. Hierbij moet je denken aan de prijsstelling, kwaliteit en leverbetrouwbaarheid van je product of dienst. Daar waar mogelijk kan je ze wellicht beïnvloeden. Jouw merk staat immers voor iets! Klanten werven is één ding, maar hoe kan je ervoor zorgen dat het trouwe en loyale klanten blijven? Trouwe klanten zorgen voor nieuwe klanten. Zo hangt alles met elkaar samen. Daarom, het is gezegd: ‘je merk is belangrijk’, je marketingtactiek echter nog zoveel te meer.

Meer weten?

Related

Interesting for you!

Wat zijn uw verkoopambities?

Marketing en communicatiespecialisten pretenderen na te denken over allerlei koersen en richtingen wanneer het gaat om ambitie, koers en strategie van verkoopteams. Immers, meestal gaat

Kies je kleur
Jouw naam
Hello #your_name

Data driven communication

Een website helemaal in jouw stijl? Kies je kleur en vul je naam in. Klik op de knop en personaliseer de website.